søndag 18. september 2016

Service

Eller mangel på service.  Vi har opplevd mye rart både i Italia og i Norge når det gjelder kundeservice.

For å ta et eksempel fra Italia.
I nærmeste småby finnes et varehus som selger småmaskiner, utstyr til hus og hage, maling, forskjellige ting til kjøkken og soverom etc.
Av og til kjører de kampanjer med store rabatter. En gang på høsten i 2014 kjørte de en kampanje med 50% rabatt. Jeg hadde behov for ny høytrykksspyler etter at ubedte gjester hadde tatt med seg den vi hadde.
Jeg fikk med meg en Einhell spyler til den nette sum av € 72.50.
Dette skjedde rett før vi dro hjem for vinteren og den ble bare satt til lagring til neste vår. Første spyling av gårdsrom gikk som det skulle, men neste forsøk gikk ikke så bra. Den stoppet nokså brått og nærmere ettersyn viste tydelig hva som var feil.


Butikken ble kontaktet og kvittering vist fram.
Der var det nei i neven med en gang. Garantien gjaldt ikke så lenge jeg ikke kunne levere den tilbake i originalemballasjen.
Jeg påpekte at det var spyleren som var ødelagt, ikke emballasjen - som jeg forøvrig hadde kastet.
Den eneste løsning ble jeg fortalt, var å levere den inn til en reparatør i byen for å få dem til å fikse problemet. De kunne ikke gjøre noe. Det var forøvrig de som tok ut bryteren for å vise hva som var problemet.
Vel hjemme tenkte jeg at det må kunne gå an å gjøre mer med dette.
Einhell sitt hovedkontor i Tyskland ble kontaktet og jeg beskrev min opplevelse.
Tilbakemelding; du må skrive til vårt kontor i Italia.
Det kom ikke noe svar derfra. Heller ikke noen respons på purringer til Tyskland.

Facebook ble redningen. En beskrivelse på Einhell's FB side gjorde susen. Jeg ble kontaktet av en Deputy Director of International Business Development and Partnermanagement som tok saken alvorlig. 
I løpet av en ukes tid kom det en ny maskin til Ceglie Messapica. 

En del av historien er at vi er i Norge og har liten mulighet til å ta i mot maskinen i Italia.
En forespørsel til Giuseppe som jobber for det alarmselskapet som passer på huset gjorde susen.
"send den til min adresse så setter jeg den inn hos dere" var beskjeden.
Nå står den i stuen vår.

Og butikken i Villa Castelli har mistet minst en kunde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...