mandag 14. mars 2016

Italienske rørleggere etc.

Lørdag er markedsdag i Ceglie. Siden jeg allikevel måtte til byen for å handle litt, gikk jeg gjennom markedet.
Allerede på første stand ble jeg stoppet av eieren som kom ut og håndhilste og ønsket meg "Bentornato" - velkommen tilbake.
På denne tiden av året er det få handlende i forhold til når det blir sol og sommer, så turen gjennom markedsområdet og til bakeren gikk fort.
Hos bakeren får jeg kun ett spørsmål: Uno?. De vet hvilket brød jeg kjøper og er stolte av det. Spørsmålet er i grunnen unødvendig det også, jeg gir beskjed hvis jeg vil ha to brød eller andre bakervarer. Ellers er de interesserte i hvordan det er i Norge, særlig hvor kaldt det er. Forøvrig satt bakeren selv i bilen sin og skulle dra avgårde akkurat når jeg kom. Han stoppet bilen, kom ut og håndhilste og spurte hvordan det gikk.


Lørdag kom også Arcangelo - erkeengelen. Han er rørlegger og skal skifte blandebatteriet i dusjen. Vi har et slikt blandebatteri nå;

Og vi vil gjerne heller ha et som er likt det vi bruker i Norge; et termostatstyrt.

Med den typen vi har er det fort gjort å komme borti, noe som i beste fall medfører kaldt vann, i verste fall skålding.
Arcangelo ville bare kontrollere hva jeg mente og se tilstanden ellers. Fire fliser må hugges i stykker. Heldigvis har jeg liggende en stabel fra den tid da badet ble flislagt. Han ville også skaffe blandebatteriet selv. "kundene går  ofte for  lav pris, noe som medfører dårlig kvalitet" var hans påstand. Det har han ganske sikkert rett i. Mandag en gang mellom 12 og 13 kommer jeg og gjør jobben var beskjeden han ga før han dro avgårde. Jeg er redd at denne rørleggeren vil presentere en regning som ikke bare er en smule større enn den som kom på fredag.
Så skjedde noe utrolig. Jeg fikk telefon fra Pamela mandag formiddag med spørsmål om jeg var hjemme. De ville komme nå!
Utrolig fordi italienere og tidspunkter normalt ikke er kompatible begreper.
Allerede 11:45 hadde de begynt å jobbe. D.v.s. det var bare en som jobbet. Arcangelo dro tilbake til byen for å gjøre en annen jobb. Det er heller ikke plass til begge inni dusjen så det var forsåvidt helt greit.



Halvannen time senere var hele jobben gjort.



Det gjenstod bare for meg å vaske golv og vegger, støvsuge tepper og slikt.



Jeg tror jeg tier stille om prisen. Dere blir bare misunnelige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...