torsdag 9. april 2015

Motocoltivatore III

Det er spennende for tiden.
Når jeg hadde fått lastet av Motocoltivatoren, for ettertiden kalt "dyret" klarte jeg å starte den og kjøre den bort til grønnsakhagen.
Etter endel plunder og heft fikk jeg koblet til freseaggregatet også. Men da var det bom slutt. Dyret ville slett ikke jobbe noe som helst når freseren var tilkoblet.
Det finnes fire forskjellige hendler å bruke for å få dyret til å fungere.

Nr. 1 Tror jeg er gearstang. 2 gear forover og ett bakover.
Nr. 2 Tror jeg er høygear / lavgear.
Nr. 3 er kanskje differensialsperre
Nr. 4 er kanskje farten på kraftuttaket.
De to siste kan være omvendt for alt jeg husker av den hurtige gjennomgangen som selger hadde før pålessing i Carosino.

Noen av hendlene har tre-fire posisjoner, men jeg klarer ikke å få flere enn to aktivisert.
Og, uansett hva jeg gjør skjer det ikke noe som helst. Motoren starter etter endel hardt arbeid, men å få bevegelse i maskineriet går meg en høy gang.
Gode råd er ikke alltid så dyre og jeg tenkte at Argese i Villa Castelli kunne være stedet å undersøke om det var mulig med en smule service. Den gang ei, de jobbet bare med små maskiner slik som motorsager, plenklippere, kantklippere og slikt småpottel.

Jeg vet om en reparatør i Ceglie og tok avslaget med ro.  I dag dro vi imidlertid til Grottaglie for å hente en ny liten motorsag som jeg har kjøpt. Turen går via Villa Castelli og ikke langt fra Argese ser jeg et verksted der det står en jordfreser utenfor. Bråstopp og konsultasjon.
Jo, det kunne nok la seg gjøre.  Vi avtalte at jeg skulle stoppe innom på tilbakeveien og når jeg så gjorde fulgte en ungdom med hjem for å ta dyret i øyesyn.
Han ville komme igjen senere for å da dyret med seg til verkstedet og allerede samme kveld ankom han i lag med en kamerat i en relativt liten varebil. Med forente krefter og kløkt ble dyret lastet inn og det ble avtalt at starthjul skulle byttes, hele dyret vaskes, olje skiftes og eventuelle feil repareres.
De lovte at den skulle leveres tilbake i stand; "som ny". Samt at ved tilbakelevering skulle freseaggregatet monteres og kontrolleres for funksjon.

Som du ser av bildet, starthjulet har fått en smule medfart i årenes løp og dermed hopper startsnoren av når dyret skal igangsettes. Det er forøvrig en omstendelig prosess.

Jeg legger ved en "liten" video som viser litt av hvordan dyret startes og benyttes. Uheldigvis går det ikke klart fram hvilke håndtak som benyttes til hva.

Forts. følger.



Når vi var i Grottaglie var vi innom hos en gullsmed- klokkebutikk. Det er en omstendelig affære bare å komme inn. Først må man ringe på, så sjekkes man fra innsiden. Døren blir så låst opp automatisk og man slipper inn i et lite avlukke. Når døren er lukket åpnes neste dør og man kommer inn i selve lokalet.
Bankene har nesten samme løsning, men der er det runde dører som glir til side, man går inn, ytterdøren glir igjen og så glir innerdøren opp. Det er en smule forskjellig fra da Ola Siqveland syklet inn i banken på Vigrestad, holdt seg i skranken og gjorde sine ærend uten å gå av sykkelen.

Kjøleskapet som jeg fikk tak i fungerer imidlertid bra. Det gjorde det forsåvidt  til å begynne med også, men hver gang vi åpnet døren stoppet det. Det viste seg at det var en eller annen feil i lysbryteren som gjorde at jordfeilbryteren slo ut. Løsningen ble å lime dørbryteren i avslått posisjon. Er man så nedsnødd og omtåket at man trenger ekstra lys for å finne fram i kjøleskapet er det likså godt at lyset ikke er på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...