onsdag 2. april 2014

Forsikring og sånt

Vi har hatt innbrudd. De som har lest bloggen vår har nok fått med seg det.
Vi har forsikring. Det er det nok også noen som har fått med seg.
Vi har fått oppgjør. Det har nok de færreste fått med seg.

Innbruddet skjedde 6. mars. Jeg kontaktet forsikringselskapet samme dag for å fortelle hva som hadde skjedd og at jeg tenkte at det var best at jeg dro så snart som mulig for å sikre eiendommen og få orden på sysakene. Jeg fikk beskjed om å dra, selskapet ville dekke reiseutgiftene.
Av bildene jeg hadde fått gikk det klart fram at det måtte lages en ny sikkerhetsdør. Da ville Intasure gjerne ha et overslag over hva denne døren ville koste. Jeg sa at et overslag kunne medføre høyere sluttpris idet en leverandør måtte komme på stedet og utferdige et tilbud. Og da ville det bety at firmaet kanskje tok hardt i for å dekke opp eventuelle vansker med produksjon og installering. Dette godtok Intasure og straks etter ankomst kontaktet jeg vår lokale smed og dørprodusent for å få laget ny dør.
Det ble ingen billig affære.

Samtidig ble huset gjennomgått for å finne ut hva som var stjålet og hva som var ødelagt.  Alt ble notert etterhvert og nye ting ble anskaffet. Det være seg TV, motorsager, printer, PC, subwoofer, og andre "dyre" ting som ble stjålet.  Noe hadde jeg kvitteringer på, andre ting ikke.
Regneark ble oppsatt og Intasure ble gitt tilgang til dette. Ting som jeg oppdaget stjålet ble funnet senere ute på eiendommen. Tyvene har tydeligvis hatt travelt.  Dette ble notert på regnearket.

Jeg kom til huset mandag 10. mars. Intasure ble fortalt at jeg ikke hadde full oversikt før Sofie kom den 26. mars. Beskjeden derfra var at de la ting på vent til hun kom og fikk gått gjennom sine ting for å se om hun manglet noe.
Selvsagt manglet hun noe, bl. annet endel smykker. Iflg. vilkårene er de ikke dekket så der var det ikke noe å hente.
Endelig rapport ble sendt 28. mars.

1. april kom det tilbakemelding om tilbudet fra forsikringselskapet. Det var omtrent i samsvar med vårt krav. De hadde rundet ned til nærmeste € 50,-. Vi aksepterte dette, signerte og sendte tilbake.

2. april kom det melding om at beløpet var overført.

3. april var pengene på konto.

Det skal noe til å slå slik saksbehandling.

Vi vet ikke hvordan et slikt tilfelle ville bli behandlet av et norsk forsikringselskap. Men etter hva vi har erfart og hørt om, ville det nok ikke blitt så lett som det vi har opplevd.  Intasure anbefales på det varmeste.

Selvsagt har vi ikke fått med oss alt. Vi oppdager stadig nye ting som er forsvunnet, men det er småting.  Vi har snart lagt denne episoden bak oss og ser framover. Til nye dager, nye opplevelser og nye gleder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...