fredag 7. mars 2014

Uventet hjelp

Torsdag dro Sofie til Oslo. På vei til flyplassen fikk vi telefon fra Geir som er i Italia nå. Han hadde et ærend i huset vårt og kunne fortelle at det hadde kommet ubedte gjester hos oss også.
I forrige blogginnlegg fortalte jeg at i planene for sommeren inngikk bytte av den ytre sikkerhetsdøren. Nå var endel av jobben gjort.

Heldigvis har vi forsikring. Og forsikringselskapet dekker billetter hvis jeg ønsker å dra dit. Og det vil jeg.

De dekker alle utgifter, alt tap uten å trekke fra det som irriterer så mange i Norge, nemlig aldersfradrag.  Det eneste som vi må betale er egenandelen som er ca 2000 kroner.

Jeg fikk også telefon fra en god italiensk venn som snakker bra engelsk. Han ringte på vegne av nabo Pasquale og skulle fortelle hva som hadde skjedd. Det viste seg at alarmen hadde gått bare 20 minutt før Geir ankom! Kjeltringene hadde hatt travelt når de kom inn. De har rotet noe aldeles forferdelig, men ut fra bildene ser det ikke ut for at de har stjålet mye.

Men de har jobbet hardt.
Alarmen slår bare ut når døren blir åpnet og når de fjerner både karm og dør i en operasjon jobber de relativt uforstyrret en tid.
Vi har to ytterdører og den indre var heldigvis ikke låst så den ble ikke ødelagt. Den er låst nå.


  • Alt i alt er det ikke så ille. Jeg får reise før planlagt, det er ikke noe minus.
  • Jeg sparer penger på fjerning av den gamle døren.
  • Geir henter meg på flyplassen, da sparer jeg penger til taxi.
  • Jeg får tid til å rydde både inne og ute slik at alt blir fint til Sofie kommer i slutten av måneden.
Forsikringselskapet sender også en representant for å vurdere skaden, antakelig allerede på tirsdag. Snakk om service.

Nå får jeg også renset for ugras som har vokst og kost seg i vinter.
"Bare velstand" er vel å ta for hardt i, men det kunne vært verre.  Men det betyr at jeg får det litt travelt før avreise. Mye som jeg skulle bruke et par uker på, må gjøres i samme antall dager. 



2 kommentarer:

  1. Då blir du her til Sofie kjem om eg forstår rett. Dæ va nimme på atta æg ferska di, men dæ trur æg kje hadde våre noge særligt.

    SvarSlett
  2. Ser granngivelig ut som at det har vært skikkelige arbeidsfolk på ferde, nesten synd at en ikke klarer å finne noe annet å gjøre for slike iherdige typer. Ellers er det feen at en ikke kan ha tingene i fred.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...