onsdag 15. mai 2013

Husjakt - bare for løye

I februar var jeg invitert til Hå Lions Club for å fortelle om Italia generelt og Puglia spesielt.
Det ble en kjekk kveld der jeg møtte mange som jeg ikke hadde sett på lang tid.  Før møtet gjorde jeg endel notater om hva jeg ville snakke om. Blant annet tenkte jeg at de frammøtte kanskje var interessert i hva hus kostet her.  Via subito.it fant jeg fram noen objekter som jeg ville vise. Blant annet et hus som kaltes Villa Rosmarino.  Det lå mellom Ceglie Messapica og Villa Castelli, ca en mil fra vår eiendom.
Jeg syntes at det så ut som mye for pengene og derfor kontaktet jeg megler for flere opplysninger. Og det fikk jeg.

Et par uker senere fikk jeg en mail fra en venn som spurte om jeg hadde noen mening om et hus han hadde funnet på nettet. Akkurat, Villa Rosmarino.

Når vi fikk områdd oss her i Puglia tok jeg kontakt med megler og spurte om det var mulig å få se eiendommen.  Mandag 13. mai var jeg og så. Og fikk mer informasjon.
Huset er på ca 100 kvadratmeter, tomten på 3300 kvadratmeter og det ligger i et bebodd område.
Opprinnelig var det priset til € 125000.- Så ble summen redusert til € 100.000. Og  nå sa megler at selger nok ville akseptere et bud på € 70.000,-, kanskje 65'.

Selgerne er engelske. Som så mange andre engelske har de gitt opp drømmen og flyttet tilbake til England. Og når de må etablere seg på ny, trenger de penger. Så fort som mulig. Å ha kapital bundet i et hus, i et marked fylt med hus til salgs gjør ikke eventuelle salg lett.

Det ser nesten ut som om de bare har ryddet ut av fryser og kjøleskap, vasket litt, vridd om nøkkelen og dratt. Huset selges med alt innbo. Det meste av nyere dato. Det er to pelletsovner for oppvarming, grill inne på kjøkken, jordfreseren står klar til å startes og morellene er spiseklare.
Tre soverom, to bad, utekjøkken etc.



 Alt dette for under 600.000 kroner!








Og helt til slutt, grillen er ankommet.

1 kommentar:

  1. Feil i bloggteksten. Huset var opprinnelig priset til 160.000.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...