fredag 31. juli 2009

Røtter

Forrige eier av huset vårt har plantet noen trær rett der terrassen slutter på sørsiden av huset. Dette er nesten som ugress. Sprer seg uhemmet og er ikke vakre.
Sannsynligvis har de spredt seg over til naboeiendommen og når vi dreper dem på vår side kommer det renninger tilbake fra naboeiendommen.

Gode råd er dyre. I alle fall arbeidskrevende. Med hakke, spett og øks tok jeg fatt på arbeidet med å fjerne røttene som stod igjen. Jeg visste ikke hva jeg gikk til. Jeg trodde at dette var småtterier slik som vanlig ugress, løvetann og slikt. Men der tok jeg feil. Grundig feil. Over jorden er det små renninger som kan klypes av eller dras opp. Men rotsystemet er imponerende. Og det var plantet mange av disse, minst ti stykker på 4-5 meter.

Å få disse opp bød på utfordringer.
For det første har det vært kun en regnbyge siden slutten av april; det betyr at jorda er hard, nesten som betong.
For det andre er det sol i området fra morgen og til 6-7 om kvelden.
Og det er 30 grader i skyggen.
Men det er en fordel. Jeg får trim. Trim i mengder. Jeg hakker, spetter, økser til den store gullmedalje. Og til slutt er det fysisk makt som skal til. Jeg drar og drar. Og synger om gubben og gamla som lå og dro.


Om det betyr full dose med leddgiktmedisin igjen skal jeg ikke gi meg. Dette skal bort. Rota på bildet er 1,2 meter lang og den ene utløperen er avkuttet!

Og alle småskudd som dukker opp i hagen skal bort. Og alle trær over hos naboen skal jeg lure meg bort og klippe ned før de blir for store.
Kanskje, kanskje blir vi kvitt problemet etterhvert.

Og når det allikevel er gjort så mye gravearbeid kan jeg få gravd ned vannslangen som går fra kranen bak huset og til utevasken. Så slipper vi å brenne oss når vi åpner kranen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...